Mokume gane er en gammel japansk metalteknik. Laminerede metaller i forskellige farver bliver sintret sammen og bearbejdet sådan, at det ligner træårer, og det er årsagen til teknikkens navn mokume gane.
Mokume gane kan oversættes til ”træ af guld”, som beskriver teknikkens essens vældig godt.
Mange tror, at mokume gane stammer fra damascenerstål-teknik, men damascenerstål udspringer fra en indisk smedeteknik, der siges at være kendt siden 600 f.Kr.
Oprindelsen til Mokume gane kan vi finde i den kinesiske udsmykningsteknik Guri. Guri er stiliserede udskæringer i flere lag forskelligt farvet lak. Guri har været kendt siden Sung dynastitiden. Senere blev teknikken eksporteret til Japan, og der udsprang det i Guribori – udskåret udsmykning i lamineret metal.
Teknikken bliver brugt i Tsuba, som er parerpladen på katana – et samurai sværd. Efterfølgende mokume gane teknik afløste Guribori-udskæringer i parerplader.
Laminerede metaler sølv, guld, shakudo og shibutchi, som er kobber legeringer, der er blevet hamret, skåret og bearbejdet for at få karakteristiske mønstre kendt i mokume gane-teknik, som også blev kaldt Tagayasan-Ji (rosentræ).
De første værker af den mokume gane, vi kender i dag, så først dagens lys for 400 år siden i Edo-perioden i området af dagens Tokyo. Mokume gane stykket blev fremstillet til en skaft kozuka af en lille praktisk kniv kogatana.
Metalkunsten og herunder mokume gane blev mere og mere populær og nåede sin højdepunkt i Edo-perioden, og i selvsamme periode gik den lidt i glemmebogen sammen med indførelsen af skydevåben, og i 1876 indførtes der forbud mod at bære katana.
I den efterfølgende tid blev mokume gane brugt til at fremstille brugsgenstande som fx kander, skeer, skriveredskaber og æsker. I dag har teknikken fået en opblomstring, efter den blev introduceret til den vestlige verden af hollandske handelsfolk for lidt over 100 år siden.
Moderne mokume gane er lavet med mere ædle metaller end den oprindelige kobber med lavt indhold af sølv- eller guldlegeringer.
Til mokume gane teknikken tilhører også en ideologi, som siger, at den tilvirkende kunstner skal bruge alle sine fem sanser, samt åpnå en form for dialog med metallet for at skabe et unikt mønster.
Tilblivelse/ håndværk
Mokume gane ringe begynder med planlægning af mønsteret, som skal være synligt. Viden om metallurgi samt forståelse for legeringernes fysiske egenskaber er essensen i fremstillingen af mokume gane eller i mere nutidigt sprog bare mokume.
Næste trin er udvælgelse af metaller samt forberedelse af de afmålte samt sirligt rengjorte metalplader. Pladerne bliver lagt sammen og sintret – ved at varme dem alle sammen op til lige før smeltepunktet. Op til 149 lag metal lamineres, hvor kombination af varme, tryk og atmosfære giver den optimale resultat. På denne måde bliver pladerne sammenføjet og beholder sine egenskaber og mål. Dette stykke metal hedder billet.
Billet kan nu bearbejdes til smykket ved at smede dem, vride dem adskillige gange samt banke, file, fræse og hvad det ellers kræver, til at opnå den ønskede effekt. For at opnå det udsøgte resultat kræver det en enorm viden, tålmodighed, 3D-forståelse samt koncentration til at forstå metallers præmisser. Mokume gane er en kostbar men meget unik teknik.
Der er ingen ringe som bliver ens. Til gengæld får I ringe, hvor der blevet tænkt på jer fra allerførste øjeblik af processen. De rigtig massive mokume gane ringe kendetegnes ved, at træmønsteret er synligt, også på indersiden af ringene.