Udgivet i Skriv en kommentar

Jeg har mistet min vielsesring, hvad gør jeg?

Det første, du gør, er at du lægger dig fladt ned over for din ægtefælle. At miste en vielsesring er simpelthen skidt. Du har helt sikkert ikke gjort det med vilje, men signalværdien i en mistet vielsesring er … ja, noget skidt. Når det så er sagt, kan vi sagtens hjælpe dig. Har du et billede af din ring, gerne set på din finger, så kom ind til os med det – så kigger vi på sagerne. Har du ikke et billede af din ring, så kan vi faktisk alligevel hjælpe dig ret godt på vej. For det første kommer vi til at måle din fingerstørrelse. Det er let og hurtig gjort. Alt afhængig af hvor mange år, du har båret vielsesringen på din finger, vil din finger – måske endda din fingerknogle – være fysisk præget af din ring. Det er ikke kun fordi huden er mindre solbrændt under ringen; der vil simpelthen kunne ses en slags fordybning på din finger, hvor vielsesringen har siddet. Næste skridt på vejen i genskabelsen af din vielsesring, vil være at præsentere dig for et stort udvalg af ringe – så skal du med din hukommelse fortælle os om farven på guldet, ringens overflade, ja, alt hvad du kan huske for den. Vores udvalg af vielsesringe skal nok få sat skub i din visuelle hukommelse, og på den måde kan vi sammen finde frem til en ring, der minder mest muligt om den, som du har mistet. Her er der imidlertid også et alternativt, som kan føles dristigt til at begynde med – men tænk nu tanken til ende, for hvem ved? Måske er det ”held i uheld”, at du har mistet din vielsesring. Kunne du for eksempel forestille dig en helt anden udseende vielsesring, end hvad du hidtil har båret? Ens farver – hår- og hudfarve – og præferencer af forskellig æstetisk art ændrer sig i løbet af årene. Hvor du før måske syntes bedre om hvidguld, foretrækker du måske guld med en gylden nuance i dag – eller omvendt. Måske klædte du dig en gang mere spraglet, hvor du i dag går mere nedtonet klædt – så skal din nye vielsesring måske også være lidt mere nedtonet, eller også foretrækker du måske, at den tiltrækker sig øjet.

Udgivet i Skriv en kommentar

SKAL manden have en forlovelsesring?

Lad os med det samme slå nogle ting fast: Vi er guldsmede med en klassisk håndværksmæssig baggrund og uddannelse – vi elsker vores fag – vi elsker smykker – vi elsker ædelsten, smykkesten og kulturperler – så ja, selvfølgelig SKAL en mand da have en forlovelsesring. Hvad der så rent faktisk sker ude i virkeligheden, følger måske ikke altid hvad vi synes, der bør ske, men vi vil i det mindste have lov til at argumentere for vores sag. Hvis vi lige tage den klassiske – og meget romantiske – situation, så frier de mest velforberedte mænd til kvinder med en forlovelsesring. Manden beder simpelthen en kvinde om at tilbringe resten af hendes liv med ham – at de to skal dele alt i livet, og blive gamle sammen. Som en del af frieriet – og traditionelt for at få hende til at sige ja – præsenterer han hende for en smuk ring, så hun ikke kan gøre andet end at acceptere frieriet. Manden har glæden ved at se en kvinde beundre den ring, som han har sat på hendes finger – og ja, på en måde er der også nogle ’territorial-instinkter’, som sætter ind: Med en forlovelsesring på hendes finger er hun markeret som ’taget’. En mand har fået hendes ja – hun er nu ”off the singles’ market”. Hun kan nyde ringens skønhed – han kan nyde bevidstheden om, at andre mænd nu aldrig vil få hendes opmærksomhed. Ville det egentlig ikke også være rart, hvis det gik den anden vej? At kvinden kunne markere deres romantiske ’ejendom’, ved at sætte en forlovelsesring på en mands finger? Jo, det tror vi da nok lige på! En forlovelsesring kan desuden være en virkelig god måde for en mand at vænne sig til at gå med ring på – og hvis hans forlovelsesring så også ender med at blive hans vielsesring, jamen, så har man da bare taget forskud på glæderne.

Udgivet i Skriv en kommentar

Kan man forny en gammel rings overflade?

Vielsesringene har I på hver dag, resten af jeres dage. Den er vidne til jeres liv, og derfor vil den også blive ridset og skrammet. Den første ridse på en vielsesring gør ’ondt’. Sådan er det med de fleste “første ridser” på ting, som man føler en følelsesmæssig tilknytning til. Men ridserne er også uundgåelige. Det er som regel mulig at genskabe den oprindelige overflade. Nogle gange er det dog svært. En blankpoleret ring kan til enhver tid blive pudset op, hvis den er af god kvalitet – men egentlig kan den patina, som kommer af brug, også være smuk. Matterede ringe kan også friskes op. Vores erfaring er, at den nye overflade dog alligevel bliver en lille smule anderledes end den oprindelige. Hver guldsmeds håndelag har et særpræg. Det mest komplicerede er opfriskning af diamenterede ringe. Diamentering kendetegnes ved meget dybe og blanke snit. (billede) Netop fordi det er præcisionsarbejde udført på en maskine kombineret med dybde på snit gør det meget svært at efterligne. Det allersværeste er aftryk af naturen. Vi har udført ringe, hvor der er aftryk af blade eller blomster. Ved sådanne ringe vil jeg anbefale at man lære at leve med den naturlige patina. Platin er suverænt det ædelmetal, som er mest velegnet til brug. Hvor hver ridse på en guldring betyder, at en lille mængde guld kradses af ringen – og dermed går tabt – betyder en ridse på en platinring blot, at metallet “forskubber” sig, men intet forsvinder. En slidt ring kan både poleres op og blive blank igen, eller få lagt en ny overflade. Anbefalingen skal dog også lyde her og med det samme: Gør det ikke ofte, da lidt af metallet forsvinder ved hver renovering. Det eneste ædelmetal, der ikke mister i vægt ved en renovering, er platin. Hvis en vielsesring er dekoreret med gravering eller på anden vis, går noget af denne tabt ved hver polering og/eller renovering. Det er også et hensyn, som man skal huske at medtænke, når man lader en ring istandsætte.

Udgivet i Skriv en kommentar

Hvad er titans egenskaber?

Titan er lettere end jern og stål, og dobbelt så stærkt som aluminium. Selv aluminium er tungere end titan. Titan er ekstremt modstandsdygtigt overfor syrer, baser og organiske opløsningsmidler. Metallet påvirkes derfor hverken af blod eller sved. Denne egenskab, samt den fremragende styrke, i forhold til vægten, gør titan til et yderst velanset metal indenfor smykkeindustrien. Selvom et smykke (eller et ur) er legeret med andre metaller end titan, vil det hedde sig, at det er et titansmykke (eller titan-ur). For at adskille de forskellige legeringer inddeles titan i forskellige grader. Smykker af ren kemisk titan er betegnet med grad 1, 2, 3 eller 4 – de forskellige grader angiver, at der er anvendt forskellige atmosfærer og gasser under omsmeltningen. Vi forhandler titanringe af titangrad 1, der er den blødeste grad – for det giver os mulighed for at ændre en ring i størrelse.

Udgivet i Skriv en kommentar

Er guldringe nikkelfrie?

Nikkel er et naturligt forekommende metal i eget ret, og altså ikke en egenskab ved andre metaller. Hvorvidt et smykke er nikkelfrit, afhænger derfor af blandingen af metaller. Finguld er et rent metal i sig selv. Ved de enkelte af guldlegeringer, skal man derfor se hvilke andre metaller, der indgår i blandingen. I en hvidguldslegering med nikkel vil der altså være en mængde nikkel – men det kan undgås, hvis man i stedet vælger en type hvidguldslegering med sølv, palladium eller platin i stedet for nikkel.

Nikkelholdige guld må kaldes nikkelfrit i overensstemmelse med lovgivning, da det nikkelholdige guld ikke udskiller mere end 0,2 – 0,5 mikrogram nikkel pr. cm 2 pr. uge.

Udgivet i Skriv en kommentar

Skal et pars vielsesringe være helt ens?

Nej, ikke nødvendigvis. Vielsesringe kan sagtens danne par, uden at være helt ens. Det er I jo heller ikke. Forskellen kan være små – for eksempel tilføjelse af brillanter i kvindens ring – eller større, som i det tilfælde, hvor både ringfacon og metal er forskellige. Vi tilstræber altid et match af ringene på en eller anden måde, enten ved at give ringene ens overflade, anvende samme metal eller måske en lille hemmelig brillant fattet indvendig i herre-ringen. Hvor forskellige eller hvor ens jeres ringe skal være, er altså helt op til jer. Kvinder, der har fået en forlovelsesring, vil som regel gerne have at deres vielsesring passer til forlovelsesringen, så de to netop kan bæres samtidig. Vær opmærksom på, at når man bærer flere ringe på samme finger, kan det være, at den ene ring skal være lidt større i størrelsen. Vi kan også udføre ringe af to forskellige metaller; hvor ringens yderside består af rosaguld og indersiden af guld – og på den anden ring vil det være omvendt.

Udgivet i Skriv en kommentar

Hvad er Mokume gane?

Mokume gane er en gammel japansk metalteknik. Laminerede metaller i forskellige farver bliver sintret sammen og bearbejdet sådan, at det ligner træårer og det er årsagen til teknikkens navn mokume gane. Mokume gane kan oversættes til ”træ af guld”, som beskriver teknikkens essens vældig godt.

Mange tror, at mokume gane stammer fra damascenerstål-teknik, men damascenerstål udspringer fra en indisk smedeteknik, der siges at være kendt siden 600 f.Kr.

Oprindelsen til Mokume gane kan vi finde i den kinesiske udsmykningsteknik Guri. Guri er stiliserede udskæringer i flere lag forskelligt farvet lak. Guri har været kendt siden Sung dynastitiden. Senere blev teknikken eksporteret til Japan og der udsprang det i Guribori – udskåret udsmykning i lamineret metal. Teknikken bliver brugt i Tsuba som er parerpladen på katana – et samurai sværd. Efterfølgende mokume gane teknik afløste Guribori-udskæringer i parerplader. Laminerede metaler sølv, guld, shakudo og shibutchi, som er kobber legeringer der er blevet hamret, skåret og bearbejdet for at få karakteristiske mønstre kendt i mokume gane-teknik som også blev kaldt Tagayasan-Ji (rosentræ). De første værker af den mokume gane vi kender i dag, så først dagens lys for 400 år siden i Edo-perioden i området af dagens Tokyo. Mokume gane stykket blev fremstillet til en skaft  kozuka af en lille praktisk kniv kogatana. Metalkunsten og herunder mokume gane blev mere og mere populær og nåede sin højdepunkt i Edo-perioden, og i selvsamme periode gik den lidt i glemmebogen sammen med indførelsen af skydevåben, og i 1876 indførtes der forbud mod at bære katana. I den efterfølgende tid blev mokume gane brugt til at fremstille brugsgenstande som fx kander, skeer, skriveredskaber og æsker. I dag har teknikken fået en opblomstring, efter den blev introduceret til den vestlige verden af hollandske handelsfolk for lidt over 100 år siden. Moderne mokume gane er lavet med mere ædle metaller end den oprindelige kobber med lavt indhold af sølv- eller guldlegeringer.

Til mokume gane teknikken tilhører også en ideologi, som siger at den tilvirkende kunstner skal bruge alle sine fem sanser, samt åpnå en form for dialog med metallet for at skabe et unikt mønster.

Tilblivelse/ håndværk

Mokume gane ringe begynder med planlægning af mønsteret, som skal være synligt. Viden om metallurgi samt forståelse for legeringernes fysiske egenskaber er essensen i fremstillingen af mokume gane eller i mere nutidigt sprog bare mokume. Næste trin er udvælgelse af metaller samt forberedelse af de afmålte samt sirligt rengjorte metalplader. Pladerne bliver lagt sammen og sintret – ved at varme dem alle sammen op til lige før smeltepunktet. Op til 149 lag metal lamineres, hvor kombination af varme, tryk og atmosfære giver den optimale resultat. På denne måde bliver pladerne sammenføjet og beholder sine egenskaber og mål. Dette stykke metal hedder billet. Billet kan nu bearbejdes til smykket ved at smede dem, vride dem adskillige gange samt banke, file, fræse og hvad det ellers kræver, til at opnå den ønskede effekt. For at opnå det udsøgte resultat kræver det en enorm viden, tålmodighed, 3D-forståelse samt koncentration til at forstå metallers præmisser. Mokume gane er en kostbar men meget unik teknik. Der er ingen ringe som bliver ens. Til gengæld får I ringe, hvor der blevet tænkt på jer fra allerførste øjeblik af processen. De rigtig massive mokume gane ringe kendetegnes ved, at træmønsteret er synligt, også på indersiden af ringene.

Udgivet i Skriv en kommentar

Er ringe med smykkesten holdbare eller skrøbelige?

Se, det er et af de spørgsmål, som vi elsker at få – for vi er nemlig håndværksguldsmede af den gamle skole! Ringe med smykke- og/eller ædelstens skrøbelighed skiller nemlig i den grad fårene fra bukkene. Meget kommer an på den individuelle sten, og den måde, den er fattet på ringen. Er ringen tiltænkt som vielsesring – altså en ring, som vil blive brugt til hverdag, og som skal kunne holde til alt det, som vi lægger hænder til i løbet af en dag – vil der være visse sten og ringe, som vi fraråder på grund af skrøbelighed. En ring købt med henblik på at være vielsesring skal være noget af det mest holdbare, du ejer i dit liv, netop for at kunne holde til daglig brug, uanset om den er fattet med sten eller ej. Vi anbefaler dog altid, uanset om ringen er med eller uden sten, at man tager den af, når man laver havearbejde, svømmer i klorvand, eller udfører manuelt arbejde. Ringe med sten bør tjekkes af en guldsmed cirka en gang om året, for at sikre at intet er blevet slået løst. Tommelfingerreglen er som følger: Jo mindre sten, jo mindre metal er der i fatningen, som holder stenen på plads på ringen. Det betyder så også, at fatningen hurtigere bliver tyndslidt. Man kan afhjælpe den fremtidige slitage, ved at fatte sten med dybere,(lige som i den ring der er afbilledet)  eller der placeres mere metal rundt om hver sten som i rørfatning eller forrivning)   . Derudover skal man holde sig for øje, at jo tyndere ring, jo mindre metal er der til at holde på ringens facon. Kærestepar tænker ofte, at ringen med alle sten er forholdsvis voluminøs – men husk som tommelfingerregel at kigge på det ”svageste led”: Find det sted på ringen, som er tyndest. Tit vil det være under stene. Her er det også vigtig at påpege huller under stene. Summa summarum: Jo mindre metal, jo hurtigere vil ringen blive slidt og/eller ødelagt. Den er simpelthen mere udsat. Vi vil aldrig tale nogen fra at købe sådan en ring, for vi har dem selv, og vi synes at ’petite’ ringe er fantastisk kønne. Men rådet er også, at man skal passe ekstra godt på dem.

Udgivet i Skriv en kommentar

Bruger jeg samme ringstørrelse, hvis det er en bred ring?

En rings profil kan have betydning for hvilken størrelse, der føles mest optimal på fingeren. Med profil menes både den indvendige og udvendige runding, form og andre detaljer – den indvendige profil samt ringens bredde har betydning for størrelsen. En klassisk smal ring, med en firkantet eller rund profil, føles ofte som den samme størrelse uanset hvem der få den på fingeren. Er ringen blot et par millimeter bredere, kan en person opleve et behov for at ringen bør være et nummer større i størrelse. En smal ring vil altid lægge sig naturligt i hudfolden mellem håndflade og finger – lige præcis det sted, hvor finger møder håndflade. En bredere ring dækker en større del af hudens flade, som så også presses sammen under ringen. Den fornemmelse gør, at man sandsynligvis vil følge behov for at gå op i ringstørrelse. Hvis ringen er for lille, vil man opleve, at huden ikke i samme grad har plads til bevægelser og små, naturlige hævelser afhængigt af sæsonens vejrtemperatur. Den indvendige profil kan her have en stor betydning for pasformen, størrelsen og hvor behagelig ringen er at have på. Hvis profilen er flad, skal den sandsynligvis være op til to størrelser større end ens smalle ringmål, hvorimod hvis ringen er afrundet indvendigt, ville en enkelt størrelse ofte være nok. Ved en hul ring kan man opleve, at man kan benytte samme størrelse, uanset bredden. Det afgørende er, hvor stor en del af ringens profil, der er i kontakt med fingeren. Hvis du har flere smalle ringe derhjemme, kan du prøve at tage flere på samtidig – det vil give dig en fornemmelse af den forskel, som ringbredden har.

Udgivet i Skriv en kommentar

“Jewels of the Sea”

Som guldsmed har jeg stor fornøjelse af at arbejde med forskellige opgaver. Reparationer, redesign og rådgivning giver enorm tilfredsstillelse. Det er også et ansvar for andres værdifulde ting. Om det er affektions værdi eller penge værdi spiller ingen rolle. Der er ikke plads til fejl. Alt skal beregnes, udtænkes og planlægges til de allermindste detaljer, brøkdele af gram eller carat. Nogle gange skal der ingeniør arbejde til og andre gange Storm P. agtige konstruktioner.  Guldsmede arbejde har også kunst aspekter i sig, hvor jeg føler mig enormt privilegeret, og er taknemlig for, at kunne udføre det kunstneriske arbejde. At lege med de kostbare materialer giver til tider gåsehud og hårrejsning, når jeg liiige tage chancen med min ild flamme på op til 1500 grader. Til tider bliver jeg svimmel, lykkelig, vred og udmattet på en gang. Min fantasi tager mig forskellig steder hen, og min fagkundskab tillader at realisere det. Denne gang har jeg skabt en kreation til en smykke udstilling på “Fjor & Bælt” i Kerteminde. Emnet er havet og udstillingen hedder ‘Jewels of the Sea’. Inspirationen til ringen er fundet i alt hvad havet bringer deriblandt rav og fisk som lige kan anes under den grønlige vandoverflade. Ringen skal bringe minder om den fornøjelse, der ligger i, at betrate glimtende krusninger, bølger og dønninger i vandet. Smykket skal bringe minder om vandet fra den grønlige kopal til det stålgrå i hvidguldet, når bølgerne gå højt. Ringen er udstillet sammen med andre vidunderlige kreationer af 39 guldsmede og smykkekunstnere. Det vidunderlig katalog er skrevet af Nina Hald. Foto Iben Kaufmann.